مدیریت پروژه بکارگیری دانش، مهارت ها و ابزار های لازم در جریان اجرای فعالیت ها، به منظور رفع نیاز ها و انتظارات متولیان از اجرای پروژه است.
سیستم و نرم افزار مدیریت و کنترل پروژه کلک، در اجرای این مهم از دو بازوی قدرتمند برنامهریزی و کنترل پروژه بهره میگیرد و لذا به ابزاری کاربردی و قدرتمند برای کنترل زمان، کنترل هزینه و مدیریت منابع و نیروی انسانی تبدیل گردیده است.
هدف اصلی کلک ایجاد بستری مطمئن و مناسب برای مدیریت پروژه با استفاده از مدیریت برنامه ها ، کنترل منابع و .... بوده است. که برای دستیابی به این هدف تلاش نموده ایم تا بسیاری از حوزه های 9گانه PMBOK را در نرم افزار پوشش دهیم.
نرم افزار بر روی یک سرور مرکزی متصل به اینترنت نصب شده و در هر زمان و در هر مکان قابل دسترسی می باشد. نرم افزار کنترل پروژه به صورت Server Side عمل نموده و بصورت کامل بر روی وب اجرا و پیاده سازی گردیده است.
سیستم به نوعی طراحی شده که کاربران آن حتی با کمترین دانش مدیریت پروژه قادر خواهند بود به سادگی پروژه ها ، وظایف ، منابع و ... را برنامه ریزی کنند و از روند انجام کار پروژه گزارش گیری و مستندات خود را مدیریت نمایند.
مدیریت و کنترل فایلها و مستندات مورد نیاز پروژه ها جهت استفاده کلیه کاربران سامانه دراین قسمت امکان پذیر است. در صورتیکه لازم باشد تعدادی از کاربران فایلی را مورد مطالعه و یا بررسی قرار دهند می توان آنرا در اینجا اضافه نمود.
مشخصات افراد مرتبط با سازمان و یا موسسات در اینجا ثبت میگردد. بدینوسیله می توان با اشخاص مورد نظر از طریق تلفن و یا پست الکترونیکی (E-mail) ارتباط برقرار نمود.
در صورت وجود Mailserver در سازمان ، این بخش بعنوان یکی از ماژولها مورد استفاده کاربران قرار می کیرد.
مشخصات کامل شرکتها و موسسات مرتبط با سازمان در اینجا قرار می گیرد.یکی از مزایای سیستم این است که چندشرکت یا سازمان می توانند بدون اینکه از کار یکدیگر آگاه باشند از سیستم بصورت هم زمان استفاده نمایند. شرکتها و سازمانها می توانند نقشهای مختلفی در پروژه داشته باشند از جمله کارفرما ، پیمانکار ، مشاور ، ناظر و .....
پروژه های خود سازمان و یا شرکتها و موسسات مرتبط با سازمان که در بخش شرکتها ثبت شده اند، به ترتیب ذیل مدیریت و کنترل می شوند:
در هر پروژه فعالیتهایی را تعریف می کنیم و آنرا به افراد مورد نظر اختصاص می دهیم.برخی از اطلاعاتی که در یک رکورد فعالیت ثبت و نگهداری شده و قابل مدیریت و کنترل می باشد بشرح ذیل است:
فعالیت ، پدید آورنده فعالیت ، منشا فعالیت ، بودجه ، وضعیت وابستگی به فعالیتهای دیگر ، اولویت ، میزان پیشرفت ، تاریخ شروع و پایان ، افراد مامور ، وزن
امکانات تحت کنترل راهبر سیستم شامل موارد ذیل است :
لازم به ذکر است که ماژولها و بخشهای مختلفی که در سیستم وجود دارد قابل اضافه و یا کم کردن می باشد، در واقع می توان ماژول جدیدی بر حسب نیاز مشتری به سیستم اضافه نمود.
ثبت ساعتهای انجام کار افراد تیم پروژه در این بخش انجام میگردد.بدین ترتیب فعالیت های انجام گرفته توسط اعضای تیم ، نوع فعالیت انجام گرفته توسط اعضای تیم و زمان شروع و خاتمه فعالیت ثبت می گردد.
بدین ترتیب مدیران پروژه توانایی تهیه گزارشهای متنوع از ساعات کار پروژه و کنترل تیم آنرا خواهند داشت.
اطلاعات این بخش شامل موارد زیر است :
نام کاربر،زمان ثبت،تاریخ،زمان شروع،زمان خاتمه،مکان اجرا،کد فعالیت،عنوان فعالیت و خاتمه فعالیت می باشد.
چنانچه جز یکی از دسته های ذیل هستید زرافه برای شما راه اندازی شده است: